Błąd atrybucji

Pierwotnie na notkę powitalną smażyłem długaśny i nudny tekst o paranojach antyszczepionkowców, ale trafiłem na nowy tekst Macieja Gnyszki (tak, to w moim blogrollu Putin Opus Dei) i mnie po prostu zamurowało.

Maciek racjonalizuje swój antysemityzm oparty o jednostkowe doświadczenia z jakimś bucem, co to mu ukrzyżowany Jezus dyndający na nagiej piersi Maćka skojarzył się z faszyzmem, a propozycję wspólnego posprzątania po pożegnalnej kolacji skwitował „że u nich w Tel-Awiwie od sprzątania są Polacy, więc żebym brał się za ścierę sam ze swoimi kolegami i koleżankami z Polski”; tyle tylko, że ta racjonalizacja prowadzi go do dokładnie tego samego błędu, który zarzucił m.in. mnie odnosząc się do komentarzy pod tym wpisem u Barta, więc go naprostowałem, że niezakoniecznie, żaden tam błąd atrybucji, tylko po prostu sili się na kontrowersje, bo to mu daje dobry piar w towarzystwie ziomów od Frondy, co jednak powoduje, że – przynajmniej dla mnie – brzmi jak buc (bo nie czuję się w mocy odpowiadać za resztę towarzycha z którym jakoś mi tam po drodze).

Dziś Maciek Gnyszka jedzie arcybucersko:
Jeśli dla kogoś nie stanowi to dysonansu poznawczego, to obawiam się, że jest mocno zideologizowany właśnie przez obłędny filosemityzm bez Żydów.

Brzmi to dla mnie jako nawoływanie do tych wszystkich, którzy na żydów (niezależnie od metodologii ustalania kto tak naprawdę jest żydem) spoglądają defaultowo przyjaznym wzrokiem: jesteś tak do nich nastawiony, bo ich nie znasz, jeśli ich poznasz, zobaczysz, że to buce. Ale nie musisz się trudzić, ja Maciek Gnyszka Ci podpowiem. Nie różni się to w żaden sposób od rasistowskiej retoryki: okay, murzyni są tacy sami jak my, ale dlaczego czarnoskórzy ileśtam razy częściej popełniają przestępstwa, dlaczego ileśtam razy częściej giną w wojnach gangu. Nie różni się to od dyskryminującego kobiety pytania: wymień mi kobiety-filozofów o znaczącym wkładzie w przedmiot. I – jeśli prawdą jest to co pisze Maciek – niczym nie różni się od bucery jaką pojechał jego żydowski kolega z pleneru w RFN.

One thought on “Błąd atrybucji

Skomentuj

