Absolutnie, fantastycznie

Windows 7, oczywiście.

Ludzie pokroju mojego ulubionego bułgarskiego bota uwielbiają jak rzeczy są czymś więcej niż są (as in oscillo to coś więcej niż cukierek – to lek!) – dla nich siódemka w nazwie będzie miała znaczenie szczególne, magiczne. Bo wiecie-rozumiecie: za siedmioma lasami, siedmioma górami, siedem krasnoludków, siedem grzechów głównych.

Dla mnie siódemka będzie symbolem dużej zmiany. Do tej pory Microsoft zdawał się postępować w sposób, który celnie wytknięto podczas prezentacji Tigera.

43356340_36deb98522

Teraz dla odmiany nagrali narzekania jakie codziennie mogli usłyszeć pracownicy wsparcia technicznego. Dzięki temu zadbali o cywilizowany tryb zgodności: Windows 7 będzie wirtualizował XP w sposób niezauważalny dla użytkownika. Przerobili i ucywilizowali GUI – Aero w Viście było tylko rozwinięciem koncepcji znanej od czasów Windows 95 – przy dużej liczbie otwartych aplikacji próba odnalezienia właściwego okna doprowadzała do szału; teraz da się całkiem wygodnie pracować z dużą liczbą okien nawet w ciasnej przestrzeni netbookowego wyświetlacza. UAC nie jest już takie upierdliwe, indeksowanie działa bardzo sprawnie (pamiętam z pierwszych kontaktów z Vistą, że był to koszmar).

Jak to działa?

Jeśli masz Vistę prawdopodobnie kojarzysz Windows Experience Index. Oto jakie wyniki daje odpalenie WEI pod Windows 7 na Aspire ONE i na MacBooku Pro (wirtualizacja Parallels).

  Aspire ONE Parallels MBP
Procesor 2,2 5,7
RAM 4,5 4,5
Grafika 2,1 1,9
Grafika gier 2,0 1,0
HDD 4,7 6,4

Ale nie dajmy się zwieść głupim cyferkom – według nich najlepiej sprawuje się Ubuntu Netbook Remix; porównanie wyników Geekbencha 2 dla Ubuntu, OS X i Windows 7 wygląda następująco.

geekbench1

Jeśli to was jeszcze nie przekonało, że Ubuntu Netbook Remix jest najlepszym wyborem dla netbooka – mam jeszcze jeden wykres.

geekbench2

Dla tych, którzy w dalszym ciągu nie są przekonani co do słuszności wyboru Ubuntu Netbook Remix mam takiego pedeefa.

Już tak serio-serio. Działa całkiem nieźle. Na poprzednich filmach można było zobaczyć jak działa Ubuntu oraz OS X, teraz, tadam – Windows 7:

Vodpod videos no longer available.

more about „windows 7 on Vimeo„, posted with vodpod

Obsługa drugiego ekranu działa bez zarzutu – ekran wykrywany jest natychmiast. Windows 7 na Aspire ONE bez problemu odtwarza film w rozdzielczości PAL na ekranie 720p.

Vodpod videos no longer available.

more about „windows 7, tv on Vimeo„, posted with vodpod

Podsumowanie.

Jest nieźle. Microsoft poszedł po rozum do głowy i zrobił system, który nadaje się do używania. Wersję RC 1 można bez wahania zainstalować na domowym komputerze (znaczy takim, który nie służy do pracy) – i bez problemu, legalnie, używać aż do połowy 2010 roku.

W razie kłopotów z instalacją chętnie służę pomocą.

10 myśli na temat “Absolutnie, fantastycznie

  1. Jeśli Vista mnie satysfakcjonuje, jest sens instalować siódemkę? :) Kusi mnie szczególnie obsługa całego mojego RAMu (4GB) ale wciąż nie jestem przekonany.

  2. A czy po wygaśnięciu licencji RC1 będę miał możliwość gładko wrócić do Visty? Od niedawna jestem born-again w legalnym systemie i jakoś tak lekko mi z tym ;)

  3. Nie wiem jak bardzo gładko – wszystkie instalacje jakie robiłem – robiłem na gołym dysku; choć spodziewam się, że taki downgrade będzie raczej kłopotliwy (znaczy – koniec końców kompletna reinstalacja systemu i oprogramowania). Ale postaram się to sprawdzić w jakiejś bliskiej przyszłości.

  4. Eli, sorasy, hurraoptymizm przedwczesny. Konkretnie ten dotyczący emulacji XP. Ta część 7 wybitnie ssie, właśnie przygotowuję notkę na temat.
    Zgodzę się, że 7 lepsze niż Vista (i to z wielu powodów, niekoniecznie jak tu: http://imgs.xkcd.com/comics/windows_7.png ), testowałem sobie… Ale strasznego szału mi nie robi.
    No i może znasz odpowiedź na pytanie: czemu 7 jest na jąderku Visty a nie MinWin?

Skomentuj

